Hoppa till huvudinnehåll
M33 på Rantorget. Foto: Ellen Delin

Sista M33:an levererad till Göteborg

Tidigt på morgonen den 15 november anlände den sista M33:an till Rantorgets depå i Gårda. Det är den 40:e M33 som levererats.

– Leveransen av M33:orna har i stort gått enligt plan men har påverkats i tid av bland annat pandemin och effekter på råvarutillgång för leverantören på grund av kriget i Ukraina. Men trots förseningar är vi nöjda med vagnarna. M33 är en energieffektiv och bekväm vagn som bidrar starkt till effektiviteten och kapaciteten i spårvagnsnätet, säger Niclas Olsson, affärschef för Spårvagn på Västtrafik.

Han får medhåll från Linda Rudenwall, tf vd på Göteborgs Spårvägar:
– M33 har nu blivit en del av den moderna stadsbilden i Göteborg och äntligen har vi alla 40 vagnar på plats. Vagnen har blivit ett stort lyft i Göteborgs kollektivtrafik både för våra resenärer och för våra spårvagnsförare som får köra en toppmodern spårvagn i världsklass, säger hon.

En vagn för alla resenärer
Med sitt låga golv har M33 god tillgänglighet för bland annat funktionshindrade och resenärer med barnvagnar eller rullatorer. Modellen har också hög tillförlitlighet och få problem på grund av exempelvis fel på dörrar eller bromsar.
– Följer vi alla instruktioner vad gäller underhåll så kommer vi ha nytta av M33 ända till 2050-talet, säger Niclas Olsson.

En längre variant är på väg
Samtidigt som den sista M33:an levereras sker nu förberedelserna för att ta emot nästa spårvagnsmodell i Göteborg: Den 45 meter långa spårvagnen M34. Den är 12 meter längre än M33 och kan ta emot fler resenärer.
– Det kommer bli ytterligare ett jättelyft för kapaciteten i Göteborgs kollektivtrafik, säger Niclas Olsson. Västtrafik har beställt 60 exemplar av M34 som kommer börja levereras under våren 2024. De kommer ersätta de äldsta vagnarna i spårvagnsflottan och till en början gå i trafik på linje 5 och 11.

Fakta spårvagn M33
– Spårvagnsmodellen M33 är baserad på plattformen Flexity från den franskägda tillverkaren Alstom.
– Den tar 75 sittande och 155 stående resenärer i sitt enriktade utförande.
– Västtrafik har köpt 30 st enriktade och 10 st dubbelriktade M33 (med förarplats i bägge ändar och dörrar på båda sidor av vagnen).
– Längd: 33 meter
– Max hastighet: 70 km/h
– Effekt: 720 kw (965 hk)
– Första vagnen levererades i december 2019, och den sista november 2023. 

Publicerad

Kontakt