Hoppa till huvudinnehåll
En spårvagn i portöppningen på en depå

Nu rullar det på, på spår 9

I februari 2022 upptäckes allvarligt slitage på en stor del av spåren på depå Majorna. Det var främst i den bakre delen av depån, som sedan dess varit avspärrad för spårbyte. Avspärrningen sätter stor press på både depåns kapacitet men också på medarbetarna som behöver hitta alternativa arbetssätt.

Avstängningen av spår innebär bland annat att istället för att kunna köra igenom hallen så behöver personalen runda depån för att sedan backa in. Något som vanligtvis tar tre minuter tar istället fem gånger så lång tid. Det sätter stor press på det enda spåret som är öppet för genomfart. Det lägger också stor press på medarbetarna på depån som får en högre arbetsbelastning.

– Vi måste driva den här depån med ett framtidstänk. Vi kan inte möta Västtrafiks trafikbeställning utan fungerande depåer, säger Emir.

Äntligen är spår 9 klart

Idag samlades medarbetarna på depå Majorna för att se premiärturen på spår 9 efter flera års renovering. Samordnare Leonard Lika fick äran att köra.

I skrivande stund pågår arbete på spår 11 och 15 med byte av räls, spårpelare och tvärstag mellan spår. Med invigning på spår 9 och med färdig demontering på spår 11, så är arbetet på god väg. Depån är på väg att återigen verka med ordentlig kapacitet. Inte full, men definitivt förbättrad kapacitet.

Publicerad

Kontakt