Hoppa till huvudinnehåll
Sju personer står utomhus framför fronten på en spårvagn som är utkörd genom två blå portar.

Milstolpe när sista M33 blev trafikfärdig på Slottsskogsdepån

I torsdags nåddes en stor milstolpe när den sista M33:an, nummer 530, fick grönt ljus att rulla ut i trafik. På Slottsskogsdepån samlades medarbetare från Göteborgs Spårvägars M33-projekt och Alstom på eftermiddagen för att fira med tårta.
– Vi har nu nått denna milstolpe för M33 tack vara fantastiska och enormt ihärdiga arbetsinsatser av de involverade medarbetarna. Vi arbetar nu vidare för att säkerställa alla övriga leverabler enligt avtalet och ser fram emot leveransen av första M34:an säger Johan Henriksson, projektledare M33 på Göteborgs Spårvägar.

Tiden mellan ankomst till trafik
Från att en M33 ankommer till Göteborg till att den rullar ut i trafik görs både tester och förberedelser. Garantispecialisterna Marinko Rokic och Goran Divkovic som jobbar på Slottsskogsdepån har varit med under hela M33 resan. 
-När vagnarna har mottagits på Rantorget gör Alstom de första ankomstinspektionerna och Göteborgs Spårvägar installerar rakelutrustning och Västtrafiks biljettsystem. Två-tre dagar efter ankomst har vagnarna tagits hit till Slottsskogen där vi under två-tre veckor kontrollerar vi vagnen invändigt och utvändigt, testar bromsar, lampor och ljud. I slutskedet gör Västtrafik en leveranskontroll där de bland annat tittar på dekaler och destinationsskylar. När allt är klart kan vagnen sättas i trafik.  

Parallellt har garantispecialisterna på Slottsskogen jobbat med olika frågor kopplat till M33. 
-Det är alltid många bollar i luften i denna lilla depån och genom hela leveransen av M33 har det varit ett nära samarbete mellan oss garantispecialister, M33-projektet och Alstom, säger Marinko. 

Publicerad

Kontakt