Efter varslet om hävning den 31 augusti i år av ett tilläggsavtal som Göteborgs Stad har tecknat med AnsaldoBreda hävs nu avtalet.
Tilläggsavtalet innebar bland annat att AnsaldoBreda åtog sig att åtgärda de rostskadade spårvagnarna.
– Deras arbete har varit undermåligt och försenat och på så vis inte uppfyllt vad vi har kommit överens om. Därför häver vi nu det tilläggsavtal som vi i augusti varslade om att häva, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör vid trafikkontoret i Göteborgs Stad.
Med dagens hävning av tilläggsavtalet kommer nu Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen att ta hem uppdraget med rostsanering och tilläggsarbeten.
– Nu börjar arbetet med att hitta en stabil leverantör för bland annat rostsanering av våra spårvagnar, så att vi kan få vagnarna i trafik så snart som möjligt. Då kan vi också uppfylla målen om god kvalitet i vår kollektivtrafik, säger Stefan Eglinger.
Göteborgs Stad har köpt 65 spårvagnar från AnsaldoBreda. Vagnarna har levererats mellan 2006 och januari 2013 och har allt sedan de levererades haft olika former av brister och produktionsfel, bland annat grava rostskador. Det har medfört att endast 35-40 av vagnarna är i trafik. Fotnot: Projektet M32 är ett samarbete mellan trafiknämnden, Göteborgs Spårvägar AB, Kommunleasing AB, Västra Götalandsregionen och Västtrafik AB.
Läs mer på: www.goteborg.se/sparvagnm32
För mer information, kontakta: Stefan Eglinger, trafikdirektör, trafikkontoret Göteborg Stad: 0706-61 98 04
För förmedling av kontakter: Alexandra Wattwil, pressansvarig, trafikkontoret Göteborgs Stad: 031-368 23 09