Spårvagnstillverkaren Ansaldobreda döms att betala Göteborgs Stad ekonomisk ersättning för fel, förseningar, bristande tillgänglighet och bristande driftsäkerhet i samband med köpet av 65 spårvagnar till Göteborg. Detta har en skiljenämnd idag beslutat.
Domen innebär att Göteborgs Stad har fått gehör för krav på ersättning för bristande tillgänglighet och driftsäkerhet. Dessutom ersättning för flertalet av de 17 så kallade seriefel på spårvagnarna som staden lyft fram.
Totalt sett innebär domen ett ekonomiskt plus för Göteborgs Stad.
– Detta är en upprättelse för göteborgarna och andra som reser med våra spårvagnar då domen innebär att Ansaldobreda får ta ansvar för det de inte har levererat, säger Johan Nyhus, ordförande (S) trafiknämnden Göteborgs Stad.
De 65 vagnarna levererades mellan 2006 och 2013, till att börja med flera år försenade, och har inte uppfyllt den funktion och kvalitet som Ansaldobreda utlovade i avtalet. Många av vagnarna har därför inte kunnat gå i trafik vilket har drabbat resenärerna på flera sätt. Totalt har det funnits färre tillgängliga vagnar än planerat, för få med låggolv och staden har inte kunnat utveckla spårvagnstrafiken som planerat.
Trots omfattande förhandlingar mellan Göteborgs Stad och Ansaldobreda har tillverkaren inte fått alla 65 vagnar i trafik och inte heller velat ersätta staden ekonomiskt för fel och brister. Därför beslutade Göteborgs Stad i samråd med Göteborgs Spårvägar, Västtrafik och Västra Götalandsregionen till slut, 2015, att dels låta tvisten avgöras av en skiljenämnd, dels häva ett tilläggsavtal om rostsanering och reparationer.
– Det är skönt att vi nu är på denna sida tvisten och att vi i egen regi kan fortsätta att få ut alltfler vagnar i trafik och fortsätta utveckla en god kollektivtrafik, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör Göteborgs Stad.
Göteborgs Stad genomför nu en sekretessbedömning av domen. Så snart detta arbete är färdigt kommer allt material som inte innebär skada för motparten att redovisas.
Ytterligare information kan du läsa här!