En stor förbättring är på väg till våra verkstäder, nämligen en omstrukturering av data för M31 och M32 i vårt underhållssystem. Varför är det så viktigt? Jo, systemet styr verksamheten för alla som arbetar med underhållet av vår vagnsflotta, så hur funktionellt det är spelar stor roll för oss på Göteborgs spårvägar. Både för det dagliga arbetet på verkstäderna och i förlängningen även för hur effektivt och säkert vårt underhållsarbete är.
Systemet som har koll på livslängden för minsta mutter
I vårt underhållssystem planerar vi inköp och underhåll av alla delar av våra spårvagnar. En förebyggande underhållsplan finns för det mesta, från stort till smått i varje vagn i hela vagnsflottan. Vi byter komponenterna i vagnarna inom en bestämd intervall, beroende på skick, eller efter ett visst antal kilometer. Alltså finns enormt stora mängder data i systemet som användarna enkelt ska kunna hitta.
När M33 kom lade vi till varje vagnskomponent i systemet som alltid, men med en stor skillnad gentemot tidigare modeller. Vi organiserade komponenterna efter sin plats på de fysiska vagnarna – boggidelar under boggi; boggi under vagnsdel, och så vidare. För tidigare vagnsmodeller är strukturerna ”platta” vilket har krånglat till hanteringen. Nu är det dags för våra M31:or och M32:or att få samma logiska struktur som M33:orna.
Ökad effektivitet när livslängden får styra underhållsplanen
Att organisera om befintlig data låter kanske inte så stort, men det är en omfattande arbetsinsats och något som kommer ha stor påverkan på verksamheten. Förutom att systemet blir enklare att använda sker en annan viktig uppdatering, nämligen att vi kan börja använda räknaren för varje komponent. I den nuvarande strukturen nollas räknaren för en beståndsdel när det är dags för underhåll av den större komponent som beståndsdelen sitter i. Det innebär att en del av exempelvis en boggi kan bli utbytt långt innan det behövs, för att det är dags för underhåll av boggin som helhet. Byten som leder till både onödigt arbete och onödiga kostnader.
Större säkerhet, mindre miljöpåverkan för Göteborgs spårvägar
I vår nya systemstruktur har varje komponent fått sin egen räknare för förebyggande underhåll som systemet kan återställa separat, ner till minsta oljebyte. På så vis kan en beståndsdel användas under hela sin livslängd oavsett hur den större delen underhålls. En stor fördel ur hållbarhetssynpunkt eftersom komponenter inte byts ut i onödan. Samtidigt kan vi vara säkra på att inga delar körs för länge.
Ringar på vattnet för hela arbetsflödet
Att den nya strukturen bättre speglar verkligheten på Göteborgs spårvägar kommer förbättra för alla som arbetar med underhållsystemet. Förutom att informationen är organiserad på ett sätt som gör den lätt att hitta och att beräkning av förbrukning stämmer, kan vi också se fram emot ett nytt och förbättrat arbetsflöde i schemaläggningen av förebyggande underhåll. Det beror på att insatser som akuta underhåll, till exempel efter ett haveri, kan nollställa schemat för ett förebyggande underhåll. Det kommer minska dubbelarbete och även ge mindre manuell hantering i systemet.
När är detta på plats?
Nu närmar vi oss slutet på ett stort testningsarbete av strukturen och ska utvärdera resultaten. En del ändringar kommer behövas efter utvärderingen och dem ska vi göra under hösten. När alla inblandade är nöjda kommer vi uppdatera varje spårvagn separat i systemet, 79 stycken 31:or och 62 32:or. Enskilda tester i produktionsmiljö förväntar vi kunna påbörja under hösten.
Är du intresserad av hur vi arbetar med hållbarhet på Göteborgs spårvägar?
Här kan du läsa mer om En hållbar spårvagnstrafik!