Hoppa till huvudinnehåll

Från hästspårvagn till M33

Hästspårvagn

1879 var året då spårvagnar började trafikera Göteborgs gator.

1879 var året då spårvagnar började trafikera Göteborgs gator. Det fanns fyra linjer, som samtliga drogs av hästar och kördes av kuskar. År 1902 kom de första elektriska spårvagnarna, som ersatte hästspårvagnen. Under åren har många modeller kommit och gått. Häng med på en spårvagnsresa från förr fram tills idag! Text och bildkälla: Lars Y, Ringlinien/Västtrafik

M1

M1 - Klassisk svensk spårvagn med öppna plattformar och långbänkar.

Klassisk svensk spårvagn med öppna plattformar och långbänkar. Antal: 66 Startår: 1902 Slutår: 1916.

M2

M2 ”Förkylningsvagn”. Vagn med öppen plattform och öppen vagnkorg samt tvärbalkar.

”Förkylningsvagn”. Vagn med öppen plattform och öppen vagnkorg samt tvärbalkar. Antal: 17 Startår: 1903 Slutår: 1916.

M3

M3 Enkelaxelboggievagn. Den första typen av Långedragsvagnar,

Enkelaxelboggievagn. Den första typen av Långedragsvagnar, vilka var längre än innerstadsvagnarna. Antal: 3 Startår: 1908 Slutår: 1930.

M4

M4 På 1910-talet lät man bygga in plattformarna med fönster, främst på grund av kylan under vintern.

På 1910-talet lät man bygga in plattformarna med fönster, främst på grund av kylan under vintern. Antal: 156 Startår: 1908 Slutår: 1943.

M5

M5. Även kallad M11. Klassisk Göteborgsvagn med långbänkar. Några vagnar levererades nya, resten byggdes om från M4 och släpvagn S2.

Även kallad M11. Klassisk Göteborgsvagn med långbänkar. Några vagnar levererades nya, resten byggdes om från M4 och släpvagn S2. Antal: 123 Startår: 1920 Slutår: 1961.

M6

M6 ”Två rum och kök”. Två motorvagnar som byggdes ihop till en ledvagn med en mellandel.

”Två rum och kök”. Två motorvagnar som byggdes ihop till en ledvagn med en mellandel. Antal: 11 Startår: 1922 Slutår: 1949.

M7

M7 Även kallad MB01. Stor Långedragsvagn. Boggievagn som var betydligt större än den vanliga vagnparken. Trafikerade bara Långedragslinjen.

Även kallad MB01. Stor Långedragsvagn. Boggievagn som var betydligt större än den vanliga vagnparken. Trafikerade bara Långedragslinjen. Antal: 6 Startår: 1922 Slutår: 1967.

M8

M8 Även kallad M13.

Även kallad M13. Kort-tjock Långedragsvagn. Något kortare än den stora Långedragsvagnen. Antal: 4 Startår: 1923 Slutår: 1960.

M9

M9 Även kallad M12. Tvärsitsmotorvagn. Vissa vagnar byggdes med tvärsäten som kunde vändas åt båda körriktningar.

Även kallad M12. Tvärsitsmotorvagn. Vissa vagnar byggdes med tvärsäten som kunde vändas åt båda körriktningar. Antal: 11 Startår: 1927 Slutår: 1964.

M10

M10 Även kallad MB02. Experimentvagn 210. Den första moderna vagnen. Enkelriktad med fast konduktörplats.

Även kallad MB02. Experimentvagn 210. Den första moderna vagnen. Enkelriktad med fast konduktörplats. Antal: 1 Startår: 1937 Slutår: 1957.

M21

M21/M31Stor ledvagn från ASEA som senare byggdes om till M31 för att få låggolv på mellandelen.

Stor ledvagn från ASEA som senare byggdes om till M31 för att få låggolv på mellandelen. ANTAL: 80 Startår: 1984 Slutår: 2002.

M22

M22 ”Flygande fästningen”. Den första serien av moderna vagnar med fast konduktör och ingång bak.

”Flygande fästningen”. Den första serien av moderna vagnar med fast konduktör och ingång bak. Antal: 15 Startår: 1943 Slutår: 1967.

M23

M23 ”Vampir”. Göteborgsmustangen som fick en egen typ av släp.

”Vampir”. Göteborgsmustangen som fick en egen typ av släp. Antal: 63 Startår: 1948 Slutår: 1988.

M24

M24  Levererades med pedaler för multipelkörning. Byggdes senare om med ratt.

Levererades med pedaler för multipelkörning. Byggdes senare om med ratt. Antal: 5 Startår: 1954 Slutår: 1958.

M25

M25 Multipelkopplade motorvagnar med pedaler som beställdes just när andra städer lade ner sina spårvägar.

Multipelkopplade motorvagnar med pedaler som beställdes just när andra städer lade ner sina spårvägar. Antal: 125 Startår: 1958 Slutår: 1997.