På morgonen den 24 april lastades den första renoverade M31B av på Rantorget. Det är den första av de 79 M31:orna som ska totalrenoveras.
Arbetet omfattar allt från nya säten och förbättrad förarhytt till uppgraderade bromsar, dörrar och nytt AC- och elsystem. Dessutom får spårvagnarna en ny design som knyter an till de moderna M33- och M34-modellerna. Resultatet förbättrar både upplevelsen för resenärerna och arbetsmiljön för förarna.
– För resenärerna känns det som en helt ny spårvagn. Vi har moderniserat mycket och samtidigt tagit tillvara på det bästa av modellens ursprung, säger Sara Ihrlund, Affärsområdeschef Leverans på Västtrafik.
Revisionen som nästan regnade bort
Den största anledningen till att leveransen av M31B försenades är att Skodas fabrik i Tjeckien drabbades av översvämning under hösten som gick. Många av fabrikens inventarier stod under vatten, bland annat GS motoraxlar och växellådor, vilket ledde till fyra månaders försening. De vattenskadade delarna fraktades till Göteborg och reparerades i Göteborgs Spårvägars hjulverkstad på Rantorget innan de skickades tillbaka till Tjeckien för installation. På så vis kunde Göteborgs Spårvägar minska förseningen av M31-leveransen samtidigt som fabriken fick hjälp.
FAT-en som inte kunde godkännas
Jakob Akyol är fordonsstrateg på Göteborgs Spårvägar och har besökt fabriken flera gånger under det senaste halvåret, för att kunna ta beslut på plats och försöka skynda på processen. Mer rost och plåtskador än väntat upptäcktes på ett par vagnar vilket påverkade leveranstiden. I februari var Jakob på plats för att delta i Factory Acceptance Test (FAT) av vagn 360, alltså den testning som görs innan en spårvagn lämnar fabriken. På grund av anmärkningar på bland annat dörrportaler och mjukvara kunde 360 inte godkännas och leveransen sköts upp. Det är dock normalt, prototypvagnen har oftast fel som åtgärdas före FAT på de vagnar som kommer efter.
– Det är en komplex revision vi har gjort, det är det. Vi har gått ner till grunden och börjat om på nytt. Men vi ska få den produkt vi har beställt så att den håller i trafiken i Göteborg, det är ju det viktigaste.
Skönheten som kommer till Göteborg
Nu kommer det ta ett par veckor att göra bromstester på vagn 360 och säkerställa att allt fungerar i linjenätet. De bromstester som genomförts i Tjeckien är godkända men de behöver enligt lag utföras även i Göteborg.
Det Jacob varit mest orolig för är hur det nya bromssystemet fungerar med det gamla styrsystemet som inte uppdateras i revisionen. Men han har själv kört vagnen i Tjeckien och är nöjd med resultatet.
– Det är samma känsla, man märker inte av det. Fördelen är att vagnen är väldigt tyst nu, det är stor skillnad mot den gamla som hade en kompressor som väsnades. Det enda man kommer höra nu är när fläktarna går igång på utsidan. Det är en jättefin vagn invändigt också, allt är moderniserat.
Vagn 360 planeras att sättas i trafik under sommaren. Resterande M31:or fortsätter uppgraderas av Skoda i Tjeckien och sätts successivt i trafik mellan 2025-2030.


Vill du veta mer om vilka spårvagnsmodeller som rullar i Göteborg? Läs mer om våra spårvagnar här.