Hoppa till huvudinnehåll
Florencio Garcia

Florencio Garcia – vinnare av Årets förbättring

Nu kan vi stolt presentera 2013 års vinnare i Göteborgs Spårvägars tävling Årets förbättring. Med sin uppfinning har maskiningenjör Florencio Garcia gjort att det går både snabbare och smidigare att reparera hjulen på spårvagnarna.

Florencios hjulrenoveringsmaskin har bidragit till säkrad kvalitet, ökad effektivitet och en väsentligt förbättrad arbetsmiljö. Den egentillverkade maskinen gör att underhållet av spårvagnarna går snabbare, så att så många vagnar som möjligt kan vara i tjänst.

Hallå där Florencio, hur kändes det att vinna Årets förbättring?

–Jätteroligt! Framförallt är det väldigt roligt att vi på tekniksidan har uppmärksammats. Vi jobbar ju mest ”bakom kulisserna” men genom priset får vi uppskattad uppmärksamhet.

Vad gör din uppfinning?

Tidigare arbetade vi manuellt med hjulrenoveringen. Genom den nya maskinen har vi halvautomatiserat arbetet vilket bland annat innebär att vi går från att kunna renovera drygt två hjul per dag till möjligheten att renovera hela åtta stycken. Vi kan även undvika tunga lyft och minska bullernivån.

Vad säger dina kollegor om förändringen?

Jag skulle säga att de är lyriska! Det har blivit en enorm förändring på hjulverkstan genom den nya maskinen, men också genom en mer logisk ordning i arbetet.

Varför är Årets förbättring en bra tävling?

Det är viktigt att uppmärksamma positiva saker som görs inom företaget, såväl av enskilda personer som av en grupp. Detta gagnar såklart hela Göteborgs Spårvägar.

Kommer du att fortsätta uppfinna och kanske tävla igen?

Jag jobbar med detta varje dag, så absolut, visst ska jag det!

Utmärkelsen Årets förbättring instiftades 2009 som ett led i det strategiska förbättringsarbete som Göteborgs Spårvägar arbetar med. Vinnaren kan vara en enskild medarbetare, en arbetsgrupp eller en hel avdelning.

Att ständigt arbeta med att förbättra effektiviteten och arbetsmiljön, öka samarbetet och engagemanget är en grundbult i koncernens arbete.

Tidigare vinnare är:

2012 – Terminalledningen Nils Ericson Terminalen för enhetens framgångsrika förbättringsarbete som innebar smarta affärsupplägg och nöjdare kunder. Genom ett engagerat sätt visade de prov på stor lyhördhet för resenärernas, förarnas och beställarnas behov.

2011 – HR-utvecklare Mikael Juhlin för en god idé, ett proaktivt stöd, utomordentlig samverkan och ett enastående resultat genom sitt engagerade och professionella arbete med frisknärvaro inom Trafikantservice.

2010 – Hållplatsservice för sitt kundorienterade arbetssätt som förenar engagerade medarbetare och allas delaktighet.

2009 – Kundservicebutikerna som från att ha varit tre separata enheter som arbetat på sitt sätt lyckats genomföra en gemensam syn som inneburit stora effektiviseringar och bättre arbetsmiljö.

Publicerad

Kontakt