Utanför detaljlackeringen på depå Rantorget sitter numera en skärm som är kopplad till underhållsplaneringssystemet. Här kan den som väntar på att en komponent ska bli lackerad följa processen i realtid och se när arbetet beräknas vara klart. På andra sidan dörren sitter en skärm till, där lackerarna har information om planerat och pågående arbete, från färgkoder till prioriteringar och så vidare.
Idén kom från medarbetarna själva
Riktigt bra idéer kommer ofta från verksamheten och så var det även denna gång, det var lackerarna som föreslog skärmarna. Arbetssättet kommer från bilbranschen som har ett liknande system för skadehantering och planering av flöden för plåtarbeten och lackering.
– Tidigare använde vi oss av papperslappar samt muntlig överlämning och tilldelning av arbetsordrar, berättar underhållsplanerare Matthias Blomgren.
Skärmarna gör flödet i detaljlackeringen visuellt, och eftersom både beställare och utförare ser datum och status för aktuella arbetsordrar blir det lättare för den som väntar på en lackering att planera sitt eget arbete.
Fordonsförvaltningen gjorde idén till verklighet
Funktionen att skapa en visuell översikt över utvald information fanns i en modul i underhållssystemet sedan tidigare. Än så länge finns det inte stöd för realtidsuppdatering i modulen, men det har gått att lösa med tredjepartsprogram. Johan Henriksson är ingenjör på Fordonsförvaltningen och har varit med och tagit fram skärmarna. För honom är det viktigt att de skapar verkligt värde för kollegorna i verkstan. Till exempel genom att informationen alltid är uppdaterad och att det inte krävs alltför mycket handpåläggning.
– Av erfarenhet vet vi att såna här verktyg kan skapa extra administration, vilket i slutändan gör att man inte använder dem. Vi känner att vi fått till en bra nivå där det bara är ett fält att fylla i av den som planerar jobbet för att arbetsordern ska synas på skärmarna.
Arbetet går framåt och skärmarna ser ut att fungera som de ska säger Johan:
– Vissa justeringar återstår men det är mest kosmetiska delar. Och vi vet ju att lackering handlar om just det: att få till en snygg yta!
En lösning med ringar på vattnet?
Kanske kan vi se fler liknande lösningar på GS framöver. Underhållsplanerare Matthias ser i alla fall fler användningsområden:
– Vi ser detta som ett pilotprojekt som kan vi kan tillämpa vidare i våra komponentunderhållsverkstäder, beroende på utfallet.