Hoppa till huvudinnehåll
En blå-vit spårvagn vid en spårvagnshållplats.

Dags för sista testkörningen av M31B

Under första helgen i oktober kommer två av våra reviderade M31 vagnar, nummer 360 och 334, köra sina sista tusen kilometer av testkörning utan passagerare. Kanske har du tur och får syn på dem på stan.

I somras började vagnarna köra de 5 000 kilometer som krävs för att vi ska kunna skicka in ansökan om ett så kallat J5-godkännande till Transportstyrelsen som krävs för att sätta vagnarna i ordinarie trafik med passagerare.
-Efter helgens testkörning kommer vi ha uppnått kravet på 5 000 kilometer. Nästa vecka ska vi sammanställa all dokumentation och skicka in ansökan till Transportstyrelsen. Vår förhoppning är att kunna presentera M31B för våra resenärer under hösten, säger Jakob Akyol, projektansvarig fordonsförvaltare på Göteborgs Spårvägar.

En förbättring för både resenärer och förare

Vi har i dagsläget fått tillbaka sex stycken ombyggda vagnar från Skoda och vi ska få ytterligare fem innan årsskiftet. Totalt ska 79 spårvagnar av modell M31 åka ner till Skodas fabrik i Tjeckien för totalrenovering. Arbetet omfattar allt från nya säten och förbättrad förarhytt till uppgraderade bromsar, dörrar och nytt AC- och elsystem. Dessutom får spårvagnarna en ny design som knyter an till de moderna M33- och M34-modellerna. Resultatet förbättrar både upplevelsen för resenärerna och arbetsmiljön för förarna. Renoveringen kommer pågå fram till slutet av 2028.

Insidan av en spårvagn med mörka säten och ljus väggar.

Publicerad

Kontakt