Hög punktlighet, fjärrstyrda vagnar och utbildning i verklighetstrogen simulator. Vår trafikledning besöker Sporveien Trikken för ett kunskapsutbyte.
Sporveien i Oslo utbildar mellan 50 och 60 förare varje år, till sin förarkår bestående av runt 425 förare. De utbildas av en grupp instruktörer, där sex stycken är ute i trafik och 20 stycken fokuserar enbart på teoridelarna. Som jämförelse så har Göteborgs spårvägar som målsättning under 2025 att utbilda upp mot 140 nya förare till vår förarkår på ungefär 650 förare. 2021 så köpte Sporveien in en simulator som deras föraraspiranter övar i under sin utbildning, som ett komplement till övningskörning i trafik. Simulatorn ger instruktören möjlighet att utsätta aspiranten för diverse prövningar. Det är allt från cyklister som kör över spåret utan att se sig för, dåligt regn, halka och kollisioner.
Utöver att få testa på simulatorn så fick våra medarbetare från trafikledningen också åka med en fjärrstyrd vagn inne på depå Holtet. Sporveien testkör nämligen ett system som tillåter medarbetare att styra vagnarna inne på depåområdet, från ett kontrollrum. Den här funktionen möjliggör en stor effektivisering och tidsbesparing då medarbetare kan ställa iordning vagnarna på depån utan att fysiskt behöva ta sig till vagnarna. De kan också styra vagnens funktioner som exempelvis klimatanläggningen, ljus och blinkers. Planen framåt är att förare ska kunna ”hämtas upp” av sin vagn inne på depåområdet, som då är uppvärmd och klar. När de lämnar av vagnen efter sitt arbetspass så kan de också göra det utan att behöva rangera den till rätt spår. Gruppen reflekterar över hur mycket tid det här skulle spara oss på depå Ringön, med tanke på depåns storlek och avståndet mellan fastigheterna.
Oslos spårvägstrafik består av hälften så många linjer och omlopp som vi har i Göteborg. De har en turtäthet på tio minuter, medan vi har sex. När det kommer till olyckor och avvikelser i trafiken så ligger våra båda städer under det senaste året ändå på ungefär samma siffra. Men en sak sticker ut i deras statistik och det är deras höga punktlighet, något som gruppen diskuterar under en tur genom centrala Oslo. Tiden spenderad på varje hållplats är avsevärt mycket kortare och trafiksignalerna på gatan är färre.
Verksamhetsbesök som de här ger oss värdefulla insikter i hur andra bolag arbetar i trafiken. Bolagsledningen var nyligen i Helsinki och trafikledningen har tidigare varit på besök i Stockholm. Det blir spännande att se vilken stad vi får lära oss av härnäst.