Hoppa till huvudinnehåll
Göteborgs Spårvägar besöker MTR i Stockholm

Ännu ett lyckat möte med MTR

Under tisdagen 19 september besökte åtta representanter från Göteborgs Spårvägar företaget MTR och dess verksamheter i Stockholm. Besöket är en del i det utbyte som påbörjats organisationerna emellan.

Besökarna började dagen med att besöka Gröna Linjens/Bana 1 TLC, alltså trafikledningscentral, på Gullmarsplan i södra Stockholm. Här diskuterades styrkor och utvecklingsområden i respektive verksamheter.
– Klart är att båda verksamheterna har mycket att vinna, genom utbyten och utbyte av erfarenheter. TLC bana 1 har en stor vägg med överblick av sin verksamhet, en vision TLI tar med sig för framtiden. Man använder även en stoppklocka, klart intressant, där uppmärksamheten skärps och samtliga gör sitt för att undanröja ett hinder så snart som möjligt, förklarar Charles Lundgren, operativ chef på TLI.

Provkörning av C30
Efter lunch gick resan vidare mot Liljeholmen, också det i södra Stockholm, där provkörning av MTR:s senaste tillskott C30 stod på agendan.

Siobhan Andreasson är operativ chef på TLI och var nöjd med provkörningen.
– Spännande att köra med ATC. (Fotnot: Automatic Train Control, alltså säkerhetssystem) Fascinerade att man exempelvis under lövhalkan från trafikledning kan gå in och strypa hastigheten där det är halt. Man kan direkt se liverapporter från fordon vart dom slirat, även om inte föraren rapporterat det.  En kul upplevelse att ta med sig!

Provkörningen avslutades med en inkörning på Nybodadepån, en av två depåer på Röda Linjen. Här fick besökarna se hur en inkörning går till, uppställningshallen, verkstaden och slutligen följa med en förare som gjorde en utkörning från depå.

Besök på TLC 2
Dagen avslutades sedan på TLC 2, Röda linjens trafikledning på Liljeholmen. Besökarna kunde konstatera stora skillnader gentemot tidigare besök på TLC bana 1, där tekniken är modern.

I rusningstrafik hanterar TLC 2 36 tåg och banan har 26 hållplatser. Ett akut stopp inkom i samma stund som vi fick besöka lokalen, det var nästan ljudlöst och arbetet sköttes metodiskt och proffsigt och var över på några minuter.
– Det första man ser som mer eller mindre tar upp halva lokalen är det ställverk där två förare hanterar alla tågförbindelser manuellt, vilket var väldigt intressant att se. Utöver dessa två förare bestod trafikledningen av två trafikledare, där en var skiftansvarig samt en koordinator som ansvarade för utrop av information vid stopp, säger Linnea Solanes, gruppchef för trafikledare på TLI.

Nyttiga lärdomar
Fredrik Lilja som ansvarat för besöken från GS sida är nöjd med ännu ett utbyte.
– Man lär sig nya saker hela tiden. MTR arbetar mycket med att få bort ett hinder så fort som möjligt, att laga ett fordon på platsen är inte så intressant utan prio är att få igång trafiken.
Här lägger vi idag kanske för många minuter på att försöka laga fordonet längs med linjen, något vi får titta på och diskutera vidare internt. Även intressant att dom i stort sett aldrig ställt in en tur på grund av personalbrist. Hela MTR känns som ett stort team, där man backar upp varandra, fantastiskt roligt att se. Självklart är det så att även deras trafikservicegrad och deras punktlighet imponerar, visst har de bättre förutsättningar på en särskild bana men det är fortfarande tåg, förare och en bana som skall fungera för att nå den leveransen.

Fredrik har även noterat styrkor hos oss på GS, jämfört med MTR.
– Vid besöket på bana 2:s TLC fick vi uppleva en händelse skarpt, när en person hamnat på spåret. Här kunde man snabbt konstatera att telefonen låg mot örat konstant och att de fick ringa en del omvägar, där vi på GS har direkta kontaktvägar eller verktyg. Självklart bygger besöken både inspiration och självförtroende, vi på GS är ofta bättre än vad vi tror!

Tanken är att besöken skall fortsätta framöver. Detta utbyte av erfarenheter är något som både MTR och GS uppskattar.

Publicerad

Kontakt