Just nu genomförs ett test med så kallad ”Zone management” på några av Göteborgs Spårvägars bussar. Tanken är att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och tillgänglig genom att komma närmare de miljöer där människor rör sig. Närmare bostäder, köpcentrum, sjukhus eller skolor. Detta gör man genom att skapa olika zoner i staden, där man med hjälp av GPS kan styra var bussen skall gå på el respektive diesel och hur fort den får köra i olika områden.
Projektet drivs i samarbete med Chalmers, Volvo, Trafikkontoret, Västtrafik och flera aktörer inom Västra Götalandsregionen.
På Volvo och Chalmers arbetar man nu för högtryck med att analysera all data från testperioden då man kört en av Volvos laddhybridbussar med Zone management mellan Jonsered och Torslanda. Bussen har kört utan passagerare och testet har varit inriktat på förarnas upplevelser av att köra en buss där hastighet och bränsleval styrs av vilken zon i staden bussen befinner sig i.
– När bussen kör in i en zon slår den automatiskt om till det drivmedel och den hastighet man har valt för zonen. Chauffören kan inte köra snabbare, då lättar systemet automatiskt på gasen, säger Claes Pihl, en av de ansvariga för projektet på Volvo.
Testet har fått väldigt positiv respons från de som har kört bussen.
– Förarna upplever att de kan fokusera ännu mer på själva körningen och att hastighetsbegränsningen är en hjälp. Runt hållplatserna är det mycket folk i rörelse. Då blir det en extra säkerhetsåtgärd att bussen automatiskt håller en låg hastighet och att föraren kan koncentrera sig på vad som händer runt hållplatsen, säger Dan Paulström, processutvecklare på Göteborgs Spårvägar.
2016 räknar man med att systemet är färdigtestat och att zonerna är anpassade så att systemet är klart att ta i bruk. Fungerar allt optimalt är det ett system som är intressant för Göteborgs Spårvägars busslinjer och som öppnar upp för att köra bussarna ännu närmare områden där människor lever och rör sig.
– Miljö och säkerhet är något vi hela tiden arbetar med på Göteborgs Spårvägar. Genom att kunna styra när bussen ska gå på el respektive diesel, kan man markera var i stan det är viktigt att buller och utsläppen är minimala och lägga in en zon för el där. Systemet blir även en viktig del i arbetet med att öka säkerheten för våra passagerare och för folk som rör sig runt om i stan och på hållplatserna, säger Dan Paulström.
För ytterligare information, kontakta
Dan Paulström, processutvecklare på Göteborgs Spårvägar, Affärsenhet Buss
dan.paulstrom@sparvagen.goteborg.se
031-732 15 59/0707-80 94 95