Sedan våren 2023 arbetar avdelningarna Trafikledning och information och Trafikpersonal och service aktivt med att stärka sin samverkan. Avdelningarna har mycket att vinna på ett gott samarbete, och bra kommunikation ser ut att vara nyckeln till framgång.
Insatser för att öka nöjdheten
Under våren 2024 fick förarkåren svara på en nöjdhetsundersökning som trafikledningen skickade ut. I mångt och mycket är det resultatet av den undersökningen som ligger till grund för förbättringsarbetet som genomförs nu. Arbetet drivs på både lednings- och operativ nivå och på olika sätt. Inblicken i varandras vardag är viktig, liksom att kunna koppla ett ansikte till en bekant röst. Vissa aktiviteter har målet att lära känna och utmana varandra, som brännboll och charader. Andra har syftet att skapa förståelse, dialog och gemensamma mål, som workshops, studiebesök hos trafikledningen för förarna och kommunikationsutbildning för trafikledarna.
Samverkansgruppen består av gruppchefer och ledningsstöd från trafikledning och trafikpersonal, och trafikledningens enhetschef för operativ ledning. Gruppen ses regelbundet för att diskutera frågor som rör de båda avdelningarna. Tillsammans har de skapat flera forum för avdelningarnas medarbetare att både ställa och svara på frågor och få fler ansikten på varandra. Fika till förarna på ändhållplats har varit återkommande, liksom samverkansdagar av olika slag. Gruppen har också deltagit på varandras ledningsgruppsmöten och APT:er.
Kommunikationen är den röda tråden
Både på operativ och ledningsgruppsnivå är frågor om kommunikation återkommande och under samverkansdagarna diskuteras allt från handhavande av kommunikationsverktyg, till vikten av tydlighet, att våga be om förtydliganden, och ett bra bemötande i alla led. Samtalen visar att det finns stor tillit mellan trafikledare och förare i akuta situationer och att relationen mellan avdelningarna har förbättrats. Engagemanget är stort bland deltagarna och samverkansgruppen får många förslag på hur man kan göra skillnad gemensamt. Fredrik Lilja, enhetschef för operativ ledning på trafikledningen, räknar med att fortsätta kunna se positiva effekter framöver:
– Att samarbeta leder till både bättre arbetsmiljö för våra medarbetare och en förbättrad upplevelse för resenärerna, alla vinner på det.