Vagn 813 anlände till depå Majorna 14 februari och var sista vagnen att komma tillbaka från rostrevision i Västerås. Nu väntar arbete med återmontering och iordningsställande inför trafiksättning.
2022 togs beslut om att 20 stycken M29:or skulle renoveras för att kunna rulla till 2026 då ett antal M34:or ska vara levererade och driftsatta. I oktober 2022 skickades den första M29:an till Västerås för rostrevision och första renoverade vagnen kom tillbaka i maj 2023. På Tågskadecenter åtgärdades all rost i vagnskorgarna och balkarna lagades eller byttes ut. Även fotsteg och fönsterlister byttes ut, tak tätades och ny dränering gjordes. Det hela avslutades med hellackering.
Med vagn 813 har Göteborgs Spårvägar nu 45 stycken M29:or som är möjliga att ha i trafik, även om några av dem är undanställda för lackeringsarbeten och liknande arbeten som görs här hemma.
Är du intresserad av ännu äldre spårvagnar?
Här kan du läsa mer om Göteborgs spårvagnshistoria!