Med resenären i fokus

London har röda dubbeldäckare, San Francisco har öppna kabelspårvagnar, Bangkok har tuc-tucs och Venedig har gondoler. Göteborg i sin tur är en stad full av blå-vita spårvagnar och blå bussar. Ingen annanstans i Sverige finns lika många spårvagnar som här. Inte ens i Stockholm och Norrköping tillsammans. Vår verksamhet är en del av stadens varumärke och våra spårvagnar är något som gör Göteborg unikt.


Varje år görs över 141 miljoner resor ombord på våra spårvagnar. Det motsvarar närmare 400 000 resor varje dag. Året om. Tålmodigt arbetar vi tillsammans för att ge dig som resenär en trygg och säker resa till jobbet, skolan och fritiden.

Engagerade medarbetare

Det är väl ingen konst att köra spårvagn? Det är ju bara att följa spåret tänker du. För att trafiken ska rulla krävs det – utöver förare – även anläggningsarbetare, trafikvärdar, växeloperatörer, spolbilsförare, trafikplanerare, reparatörer, mekaniker, plåtslagare, administratörer, ingenjörer, elektriker och trafikledare för att nämna några. Alla har de en plats hos oss.

Göteborgs Spårvägar är ingenting utan alla våra kompetenta och engagerade medarbetare. Vi är glada över att så många trivs hos oss och har både kunskapen och känslan som krävs för att ge våra kunder en positiv reseupplevelse. Vi ser det ökande resandet som ett kvitto på våra medarbetares goda arbete.

Vi är ett av de större kommunala bolagen, med över 1 200 anställda, och levererar kollektivtrafiktjänster inom tre områden: Busstrafik, Spårvagnstrafik och något som vi kallar Trafikantservice. Trafikantservice levererar de tjänster som behövs i och omkring kollektivtrafiken. Hittegods, hållplatsservice, stationsvärdar, skylttillverkning, trafikledning, och uppdaterad information på Nils Ericsson Terminalen till exempel.

En kundanpassad organisation

Vi siktar högt och vill att vår verksamhet ska kännetecknas av att alltid sträva efter en hög leveranskvalitet, effektiva lösningar och en ständig utveckling av vår verksamhet.

Vårt mål är en positiv reseupplevelse för dig som resenär. Ska vi lyckas med det måste vi ha en organisation som levererar service, dygnet runt, där alla bidrar och bygger vidare på de erfarenheter vi har efter mer än 140 år i den göteborgska kollektivtrafiken. Allt handlar om hur vi möter dig i vardagen och hur vi kan underlätta din resa.

Våra kontor och depåer finns på flera ställen i staden men huvudkontoret ligger i Gårda.