Nu är Göteborgs nya spårvagn här

Nu är Göteborgs nya spårvagn här

Natten mot fredag kom den första av 40 nya spårvagnar som ska köra i Göteborg från och med 2020. Nu väntar slutliga installationer och justeringar i depå innan testkörningarna startar. Vagnen beräknas sättas i ordinarie trafik i slutet av våren 2020.

Nu har den första av göteborgarnas nya spårvagnar kommit till stan. Resan från tyska Bautzen startade i tisdags. Natten mot fredag anlände trailern med spårvagnen, som fått nummer 490, till Göteborg.

— Äntligen! Detta är startskottet för en rejäl modernisering av spårvagnstrafiken i Göteborg. Med nya spårvagnar kan vi påbörja utfasningen av de äldsta modellerna. De nya spårvagnarna är ljusa och fräscha och tillgängliga för alla resenärsgrupper och har dessutom plats för fler resenärer ombord än tidigare modeller. Det blir ett stort lyft för våra resenärer, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik.

I början av 2020 rullar spårvagnen ut i spåren ut för att provköras minst 20 000 kilometer innan slutligt godkännande. Innan dess ska slutliga installationer och anpassningar av spårvagnen ske.

Nya finesser
Den nya spårvagnen har låggolv och större funktionsytor för bland annat rullstolar och barnvagnar än tidigare modeller.

Spårvagnen är en av tio tvåriktningsvagnar, som har förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Därmed kan spårvagnen enkelt byta färdriktning, utan vändslinga. En stor fördel när trafiken behöver läggas om. Spårvagnen har därför dörrar på bägge sidor.

 Nu kommer vi att få möjlighet till ännu fler nöjdare resenärer men även nöjdare medarbetare. Med nya spårvagnar kommer förarnas arbetsmiljö i trafiken att klart förbättras och för fordonsteknikerna förenklas och moderniseras underhållsprocesserna avsevärt. Med en modern produkt ges riktigt bra förutsättningar för en förbättrad service till våra resenärer, säger Hans Nilsson, vd, Göteborgs Spårvägar.

Till våren väntas den andra spårvagnen komma. När de två första spårvagnarna har godkänts efter provkörning, kan serieleveransen av ytterligare 38 vagnar starta.

Västtrafik och Göteborgs Spårvägar räknar med att leveransen av samtliga spårvagnar är klar under 2022. Utöver det ger avtalet möjlighet att köpa ytterligare 60 spårvagnar. I det ingår möjligheten att beställa 45 meter långa spårvagnar.

Allt fler åker spårvagn
Resandet med spårvagnstrafiken ökar ständigt. Perioden januari – oktober i år har resandet ökat med 8 procent, eller 8,7 miljoner resor, jämfört med samma period förra året. Prognosen för 2019 är 141 miljoner genomförda resor.

Spårvagnen visas för media
När vagnen är iordningsställd efter transporten till Göteborg kommer Västtrafik och Göteborgs Spårvägar bjuda in media till visning och provtur. Tid och datum meddelas längre fram.

Fakta: Modell M33 – Göteborgs nya spårvagn

Längd: 33 meter
Antal resenärer: Plats för 75 sittande och 155 stående resenärer. (Avser enriktningsvagn)
Antal nya vagnar: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.
Byggs av: Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric i Bombardiers fabrik i Bautzen, Tyskland. Slutmonteringen sker i Österrike.
Kostnad: Totalt 1,3-1,4 miljarder kronor som betalas av Västra Götalandsregionen/Västtrafik, som kommer stå som ägare till de nya spårvagnarna.

Se filmklippet från när M33:an lastas av:

Den första M33:an lastas av i Göteborg from Göteborgs Spårvägar AB on Vimeo.

Hämta bild här – klicka höger musknapp och ”Spara mål som”:
(foto: Eddie Löthman)