M33

Foto: Eddie Löthman/Västtrafik
Spårvagnsmodellen M33 är baserad på plattformen Flexity från Bombardier (Bombardier Transportation Sweden AB/Kiepe Electric). Liknande vagnar körs bland annat i Melbourne, Australien samt i Dresden och Bremen i Tyskland. Versionen M33 är skräddarsydd för att passa lokala förhållanden.

Nu rullar den första av 40 spårvagnar av modellen M33 i spåren för att provköras med passagerare minst 20.000 kilometer innan slutligt godkännande, samtidigt genomför Bombardier slutliga installationer och anpassningar. Det som pågår just nu är tester, provkörningar och utbildningar. På utbildningssidan genomför vi till exempel räddnings-, bärgnings- och förarutbildningar.

Västtrafik och Göteborgs Spårvägar räknar med att leveransen av samtliga spårvagnar är klar under 2022. Därutöver ger avtalet möjlighet att köpa ytterligare 60 spårvagnar, där vi även kan välja 45 meter långa spårvagnar istället för dagens på 33 meter.

Den nya spårvagnen har låggolv och större funktionsytor för bland annat rullstolar och barnvagnar än tidigare modeller. Tio av vagnarna är tvåriktningsvagnar, som har förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Därmed kan spårvagnen enkelt byta färdriktning, utan vändslinga. En stor fördel när trafiken behöver läggas om.

Fakta: Modell M33 – Göteborgs nya spårvagn

Längd: 33 meter
Antal resenärer: Plats för 75 sittande och 155 stående resenärer. (Avser enriktningsvagn)
Antal nya vagnar: 40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.
Byggs av: Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric i Bombardiers fabrik i Bautzen, Tyskland. Slutmonteringen sker i Österrike.
Kostnad: Totalt 1,3-1,4 miljarder kronor som betalas av Västra Götalandsregionen/Västtrafik, som kommer stå som ägare till de nya spårvagnarna.

Frågor och svar om M33