Hoppa till huvudinnehåll

Vår historia

Från häst till modern spårvagn

Göteborgs första spårvagnar drogs av hästar och sattes i bruk av ett engelskt företag år 1879. Spårvagnslinjen sträckte sig mellan Brunnsparken och Stigbergsliden. Efter 23 år pensionerade vi hästarna och spårvagnarna gick över till elektricitet. År 1923 startade vi Sveriges första kommunala busstrafik och trafikerade området mellan gasklockan på Hultmans Holme och Lundby Gamla kyrka.

En del av Göteborgs historia

Göteborgs Spårvägar har sedan starten varit en naturlig del av Göteborgs utveckling, från 76 000 till dagens dryga 500 000 invånare. Vi är den största operatören av kollektivtrafik i staden och den enda aktör som kör spårvagn. Det har hänt mycket nytt sedan vi först trafikerade stadens gator, ett urval av intressanta händelser i vår långa historia kan du läsa om nedan.

Rullningsbar tidslinje, använd piltangenterna för att navigera.

  • 1879

    Ett engelskt bolag öppnar Gothenburg Tramway Ltd och inför Göteborgs första spårvägslinjen. En resa kostar då 10 öre.

  • 1899

    På hösten 1899 beslutades det i kommunfullmäktige att man ville köpa bolaget och på det brittiska bolagets årsstämma någon månad senare accepterades att staden köpte bolaget. 1 januari 1900 ändrades ägarstatusen.

  • 1902

    Den elektriska spårvagnen invigs.

  • 1907

    Spårvagnen går utanför stadens gränser (Mölndals- och Långedragslinjen).

  • 1919

    Första prishöjningen på 40 år – från 10 till 15 öre

  • 1921

    Större vagnar sätts i trafik. Myntbössorna försvinner, biljetter införs.

  • 1923

    Spårvägen startar den första kommunala busslinjen i landet. Resan kostar 25 öre.

  • 1937

    Första moderna spårvagnen (en prototyp) levereras.

  • 1940

    Spårvagnarna når Hisingen – första linjen i det framtida lokalbanenätet. Trådbusstrafiken har premiär.

  • 1967

    Biljettmaskiner införs och avveckling av konduktörssystemet inleds.

  • 1972

    Spårvägens första ledbussar sätts i trafik.

  • 1984

    Första ledspårvagnen levereras.

  • 1989

    Göteborgs Spårvägar blir aktiebolag igen och ett renodlat driftföretag. Det övergripande ansvaret för kollektivtrafiken tas över av den nybildade kommunala trafiknämnden.

  • 1991

    Magnetkorten ersätter kupongsystemet.

  • 1998

    Premiärtur för spårvagnstypen M31, ledspårvagn med mittdelslåggolv. Inom en femårsperiod har samtliga spårvagnar av typen M21 byggts om till denna modell.

  • 2000

    Göteborgs Spårvägar börjar köra regional busstrafik.

  • 2001

    Trafikkontoret (numera Stadsmiljöförvaltningen) beställer 40 nya låggolvsvagnar av modellen Sirio, kallade M32 i Göteborg.

  • 2002

    Stora omläggningar av spårvagnslinjenätet inleds i samband med att första etappen av “Kringen” tas i bruk.

  • 2004

    De två första Siriovagnarna levereras till Göteborg.

  • 2006

    De första resenärerna löser enkelbiljett via SMS.

  • 2009

    Göteborgs Spårvägar AB ombildar bolaget till en koncern med tre dotterbolag och ett moderbolag.

  • 2016

    Avtalet om leverans av den nya spårvagnsmodellen – M33 – blir klart den 11 oktober. Nu kan Bombardier inleda tillverkningen av vagnarna.

  • 2019

    Tisdagen den 24 september fyllde spårvägen 140 år och det firades lördagen därefter med stort kalas på Drottningtorget. Det här är också året när de första exemplaren av den nya spårvagnen – M33 – levereras och sätts i testtrafik i Göteborg.

  • 2023

    Leveransen av den nyaste spårvagnsmodellen, M33, rullar på.

Är du nyfiken på hur spårvagnarna såg ut för 100 år sedan?

Från hästspårvagn till M33

Vill du veta mer?

Är du intresserade av historiska bilder från kollektivtrafiken i Göteborg, besök gärna Regionarkivet

En resa tillbaka i tiden

Ringlinien är ett fristående spårvägssällskap som bevarar, renoverar och kör spårvagnar och bussar av äldre modell. De ansvarar också för Göteborgs spårvagnsmuseum i Gårda. Läs mer på deras hemsida Ringlinien

Det har rullat många spårvagnar i Göteborg genom åren.