Hoppa till huvudinnehåll
Elladdningsstation för kollektivtrafikens bussar

Snabbladdare på gång för elektrifiering av linjerna 60, 62 och 59

GS Buss inleder samarbete med ABB för leverans av laddinfrastruktur inför övergången till elbussar på linjerna 60, 62 och 59. Bussarnas batterier kommer att laddas i depå samt snabbladdas på linjernas ändhållplatser i Masthugget och vid Redbergsplatsen. Elektrifieringen bidrar till lägre buller och bättre luftkvalitet för boende, resenärer och förare längs en av de mest trafikerade busslinjerna i Göteborg.

Tillsammans med Västtrafik elektrifierar GS Buss hela trafiken på linjerna 60, 62 och 59 med 30 helelektriska bussar från Volvo Bussar under hösten 2019. För att driftsätta bussarna krävs en ny infrastruktur för laddning. Bussarna har en batterikapacitet på 200 kWh och kommer att snabbladdas vid ändhållplatserna och i depå av fyra 300kW HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers), en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB. Laddarna använder sig av standarden OppCharge, ett öppet gränssnitt för bussladdning, som erbjuder laddning via automatisk takanslutning.

– En stabil laddinfrastruktur är avgörande för våra leveranser, där vi i dagsläget kör avgångar var fjärde minut i högtrafik med linje 60. Genom snabbladdning vid ändhållplatserna säkerställer vi trafiken, samtidigt som boende längs våra linjer, resenärer och våra förare, får en bättre miljö med lägre buller och bättre luftkvalitet, säger Dan Paulström, affärsområdeschef på GS Buss.

Laddarna, som ingår i portföljen ABB Ability™ med uppkopplade lösningar, låter bussbolag fjärrövervaka och konfigurera laddpunkter och proaktivt underhålla utrustningen för att garantera maximal drifttid.

– Vi är stolta över att arbeta tillsammans med GS Buss leverera en starkare infrastruktur för e-mobilitet för Göteborgs framtid. Vi på ABB tror att det är möjligt att driva världen framåt utan att förbruka jordens resurser och utvecklingen av hållbara kollektivtrafiklösningar är avgörande för att uppnå detta”, säger Mats Peterson, chef för ABB Sveriges division Electrification Products.

Laddarna levereras under sommaren 2019 och tas i drift i oktober.

—————-

Fakta ABB:s snabbladdare
ABB gick in på marknaden för elbilsladdare redan 2010 och har idag en snabbt växande global installerad bas på 10 500 DC-laddare i 73 länder, fler än någon annan tillverkare. På denna erfarenhetsgrund har ABB skapat ett robust system för högeffektsladdning av tunga fordon som har många fördelar. ABB:s laddare används i produktions- och testanläggningar för elfordon över hela världen, bland annat i extrema miljöer som på polcirkeln och i ökenklimat. Många laddare används för intensiva tester 24 timmar om dygnet, 360 dagar om året av fordonstillverkare som BMW, Volkswagen och Volvo Bus.

GS Buss, är en del av Göteborgs Stad och ingår i koncernen Göteborgs Kollektivtrafik AB tillsammans med Göteborgs Spårvägar och GS Trafikantservice. Under 2018 gjordes närmare 6,9 miljoner resor på linje 60 och cirka 780 000 resor på linjerna 59 och 62.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom kraftnät, elektrifieringsprodukter, industriell automatisering samt robotar och drivsystem. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till ABB Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder med ca 147 000 anställda. www.abb.com. Fortune Magazine har nyligen rankat ABB som nummer åtta på sin lista över företag som ”förändrar världen” för de framsteg företaget har bidragit med inom e-mobility och laddning av elbilar.

Läs mer här!

Linje 60 elektrifieras hösten 2019

ABBs snabbladdare bidrar till ett grönare Göteborg

Publicerad