M33
Spårvagnsmodellen M33 är baserad på plattformen Flexity från Bombardier (Bombardier Transportation Sweden AB/Kiepe Electric). Liknande vagnar körs bland annat i Melbourne, Australien samt i Dresden och Bremen i Tyskland. Versionen M33 är skräddarsydd för att passa lokala förhållanden.
Nu rullar de första spårvagnarna av modellen M33 i linjetrafik. Samtidigt pågår utbildningar av personalen på den nya modellen. På utbildningssidan genomför vi utöver tekniska utbildningar räddnings-, bärgnings- och förarutbildningar.
Västtrafik och Göteborgs Spårvägar räknar med att leveransen av samtliga 40 spårvagnar är klar under 2022. Därutöver ger avtalet möjlighet att köpa ytterligare 60 spårvagnar, där vi även kan välja 45 meter långa spårvagnar istället för dagens på 33 meter.
Den nya spårvagnen har låggolv och större funktionsytor för bland annat rullstolar och barnvagnar än tidigare modeller. Tio av vagnarna är tvåriktningsvagnar, som har förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Därmed kan spårvagnen enkelt byta färdriktning, utan vändslinga. En stor fördel när trafiken behöver läggas om.
Fakta: Modell M33 – Göteborgs nya spårvagn
Längd: 33 meter
Antal resenärer: Plats för 75 sittande och 155 stående resenärer. (Avser enriktningsvagn)
Antal nya vagnar: 25 levererade av 40 beställda (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Det är ytterligare 60 spårvagnar beställda av typen M34..
Byggs av: Bombardier Sweden AB och tyska Kiepe Electric i Bombardiers fabrik i Bautzen, Tyskland. Slutmonteringen sker i Österrike.
Kostnad: Totalt 1,3-1,4 miljarder kronor som betalas av Västra Götalandsregionen/Västtrafik, som kommer stå som ägare till de nya spårvagnarna.


