Tidigt i söndags morse rullade de första spårvagnarna i trafik på Badhuslänken. Slavko Gavrilovic och Eva Olsson var förarna som körde premiärturerna med linje 1.
– Det var fantastiskt. Det som känns allra viktigast är tekniken, och den fungerade perfekt. Mjuka, behagliga kurvor, växlar och signaler fungerade perfekt. Hållplatsen vid Stenpiren är ljus och luftig. Jag är väldigt imponerad, säger Eva Olsson.
Var det något folk ombord?
– Vagnen var proppfull av alla som skulle hem från Way Out West-festivalen. Jag vet inte om de var medvetna om att det var premiärtur, de hade kanske annat att tänka på. Men det var en man som stod framme vid förarplatsen hela resan och tittade noga. Han var nog en spårvagnsentusiast som hade ställt klockan.
Vad betyder det för trafiken att trafiken längs Skeppsbron har öppnat?
– Man känner verkligen att man tjänar tid, det går väldigt snabbt att ta sig till och från centrum den här vägen. Och så är det väldigt vacker utsikt, åtminstone nu innan de nya kvarteren har byggts.
Är det ett hedersuppdrag att få köra premiärturen?
– Ja, det tycker jag, men jag var inte utvald. Det arbetspasset var mitt ordinarie schema. Men jag såg till att pressa mina uniformsbyxor inför resan så att jag skulle se extra fin ut, säger Eva Olsson med ett skratt.
Även Slavko Gavrilovic hade vagnen full av festivalfirare när han passerade Stenpiren kl 04.54 på väg mot Majorna. Den nya turen gick helt utan problem.
– Det var en upplevelse att få köra första vagnen, säger han. Allt var fint och det kommer att ge avlastning till hållplatsen vid Hagakyrkan, där det är väldigt trångt nu. Om det blir problem i trafiken kommer vi också ha en ny väg att dirigera om spårvagnarna till.
Är det roligt för dig som spårvagnsförare att få köra en ny väg?
– Det är roligt att se Göteborg utvecklas. Jag har kört spårvagn i 34 år och har sett många nya sträckor öppnas, som vid Munkebäckstorget eller vid Sahlgrenska. Det är en upplevelse att se hur staden förändras under alla de här åren.