Denna vecka kom hösten till Göteborg på riktigt med regn, kyla och drivor av höstlöv på marken. Och med höstlöven kommer lövhalkan på spåren. Då växlar flera avdelningar på Göteborgs Spårvägar upp den årliga laginsatsen och tillsammans jobbar både förebyggande och akut mot lövhalkan.
Trafikpersonal och service
Våra förare är de som drabbas värst när vagnen slirar och bromssträckan blir längre. En medveten körteknik, sandning och samarbete förare emellan hjälper för att hantera lövhalkan.
Förarna rapporterar in hala platser till trafikledningen så att de kan skicka ut halkbekämpning och varna andra förare via utrop.
I år har även gruppchefer och förare gjort olika insatser tillsammans med Göteborgs Spårvägars kommunikatörer och Västtrafik för att uppmärksamma göteborgarna på lövhalka och faran med att springa ut framför en spårvagn, speciellt under lövhalkan.

Fordon och driftsäkring
Verkstäderna gör både förebyggande arbete och akuta insatser på vagnarna under lövhalkaperioden. Det går åt dubbelt så mycket bromssand, 35 ton i månaden, för extra sandkontroller och påfyllnad på vagnar i trafik. Hjulsvarvarna på Ringön och Rantorget går varma då hala spår orsakar hjulplattor efter att en vagn slirat. Underhållscheferna planerar in extra kontroller på vagnar som har haft lövhalkaincidenter.
Infrastruktur och driftsäkring
Våra halkbekämpare! Traktorn, även känd som Borst-Erik, och skenrensaren åker runt och borstar löv och smuts från spåren så att inte halkan fäster. Spolbilen spolar växlar över hela stan och på depåer. Det är extra utmanande när det blåser och mer löv och smuts hamnar i rillan. Slamsugaren som går nattetid har mer att göra än vanligt när höstlöven sätter sig i rören på spåren.
Dessutom gör halkbekämparna akutinsatser på platser där trafikledningen meddelar att det är halt.

Utbildningsenheten:
Varje år utses en speciell lövhalkaansvarig instruktör som bland annat åker med nya förare som upplever sin första lövhalka för att prata körteknik och om drabbade platser. Den ansvariga brukar också informera övriga förarkåren och se till att lövhalkasäsongen uppmärksammas.
Trafikledningen
Trafikledningscentralen har ett övergripande koll på lövläget i spårnätet. De får in rapporter om hala platser från förarna och ser till att skicka Borst-Erik dit han behövs som mest.
Trafikledarna i yttre tjänst kontrollerar växlar och gatuspår extra mycket under lövhalkan. Om det är mycket löv och skräp ser de till att spolbilen kommer och spolar rent.
