Hoppa till huvudinnehåll
Spårvagnar i depå.

Spårvagnar stängs av under natten – sparar massor av energi

I ett pilotprojekt för att spara energi har Göteborgs Spårvägar sparat 100 000 kWh på 45 dagar. Det motsvarar ungefär fem större villors årsförbrukning av el. Den sparsamma idén var att stänga av spårvagnarna under natten.

För att begränsa tiden som spårvagnarna står på tomgång i depåerna testades att stänga av vagnarna över natten. De står i vanliga fall på tomgång över natten efter att de städats och kontrollerats. Tomgången ger en hög elförbrukning och slitaget på spårvagnarna blir större. Därför har ett förändrat arbetssätt testats på depå Rantorget där vagnarna istället startas upp cirka en halvtimma innan första turen på morgonen.

Resultatet lovar gott
På 45 dagar minskade elförbrukningen med 100 000 kWh jämfört med förra året. På ett helt år skulle det ge cirka 800 000 kWh i minskning. Siffrorna gäller bara insidan av Rantorget, skulle det nya arbetssättet införas på alla depåer kan besparingen bli än 2 200 000 kWh.

Vad betyder det?

  • En besparing på 2 200 000 kWh minskar energiförbrukningen med fyra procent. Göteborgs Spårvägar har som mål att spara fem procent.
  • Totalt förbrukar Göteborgs Spårvägar 55 000 000 kWh på ett år.
  • Spårvagnarna står för 48 000 000 kWh. 

– Det är mycket roligt att se så positiva resultat, säger Peter Sjöberg, som är projektledare. Vi nådde en milstolpe när vi hade sparat 100 000 kWh. Det är ett bevis för att detta gör stor skillnad. Jag är tacksam att vi är många som kämpat med detta och att det ger resultat. 

Dessutom upptäcktes positiva bieffekter av att stänga av vagnarna på natten. 
– Vi har märkt en minskning av akut felavhjälpning när det gäller systemen i vagnarna, berättar Peter. Det beror troligen på att de startats om över natten. 

Vad händer nu?
Förslaget är att fortsätta med pilotprojektet på depå Rantorget, eventuellt även övriga depåer, över sommaren. I höst tas sedan beslut om arbetssättet ska behållas och även införas på övriga depåer.

Pilotprojektet ingår i ett större energispararprojekt som pågår inom Göteborgs Spårvägar där målet är en energibesparing på fem procent. En stor del av projektet är medarbetarinitiativ där alla medarbetare uppmuntras att komma in med idéer och förslag på hur man kan spara energi. Det är medarbetaren som är närmast verksamheten och ser varje dag vad som är bra och vad som kan bli bättre.

Publicerad

Kontakt