Hoppa till huvudinnehåll

Så rullade vårens stora evenemang

Evenemangssommaren är i full gång och vi summerar tre evenemang med stor påverkan på vår verksamhet – Cortegen, första maj och Göteborgsvarvet. Stora evenemang kräver samverkan både internt och externt, och gemensam planering och utvärdering är en förutsättning för att lyckas. För varje år lär vi oss något nytt.

Cortegen

Cortegen gick traditionsenligt med cirka 40 ekipage och 25 lastbilar och avlöpte utan större problem. Punktligheten låg på 93,6% under evenemanget. 35 turer (0,9%) påverkades varav tolv var på linje 6. Flest indragna turer var mellan Nymånegatan och Aprilgatan men även köbildning på grund av sänkt hastighet på Skånegatan spelade in.

Första maj

Nytt för i år var planerade omläggningar i Brunnsparken vilket minskade påverkan på trafiken timmarna efter evenemanget. När Masthuggstorgets hållplats flyttade försvann det staket som tidigare skiljt spårområdet från Första Långgatan. Detta ledde till tillbud när Syndikalisternas demonstrationståg passerade. Detta är något man kommer att titta på inför kommande år. Punktligheten för evenemanget låg på 93,6% med nio påverkade turer (0,03%). Förra året påverkades 63 turer (3,1%).

Göteborgsvarvet

I år var varvet slutsålt med 55 000 sålda startplatser, 47 248 startade och 46 769 kom i mål. Som alltid var trycket hårt på trafiken och alla i tjänst jobbade hårt under dagen. Som en säkerhetsåtgärd hade Göteborgs stad stängt av hållplats Botaniska trädgården och Marklandsgatan organiserades för att hantera det ökade trycket. Platschef, arbetszoner och kösystem gav bra resultat och en bra grund att bygga vidare på. De extra interna resurserna gjorde att vi kunde lösa problem snabbt och undvika stora störningar på grund av sjukdomsfall och vägtrafikolyckor. För att kunna ta hand om alla som ville åka när trycket var som högst hade vi dock behövt längre högtrafik eller fler ordervagnar. Som mest hade vi 52 avgångar per timme, och transporterade under eftermiddagens mest hektiska timmar ca 45 000 resenärer. Vid sex tillfällen befann sig människor i spåret mellan Linnéplatsen/Sahlgrenska och Marklandsgatan/Axel Dahlströms torg, troligtvis på grund av att Botaniska var avstängd.

Lugnt hållplatsläge trots högt tryck

Trots ett sabotage av elledningar vid Musikvägen, flera sjukdomsfall vid Korsvägen, obehörig biltrafik på Marklandsgatan och bussar som ersatte tåg vid Åkareplatsen, gick dagen i mångt och mycket enligt plan. Centralstationen och Brunnsparken var lugnare än tidigare år. Åkareplatsen var ännu mer ansträngd än vanligt men trafikledarnas närvaro gjorde att inga större händelser inträffade. Vid Lilla torget/Södra Hamngatan spärrades biltrafiken av och personal från Göteborgsvarvet hjälpte till att styra den. På Linnéplatsen var trycket delvis högt men hanterbart. Trafikledare bemannade Botaniska under tiden som hållplatsen var avstängd för att snabbt kunna agera om något skulle ske. Några incidenter inträffade dock inte, och flödet på platsen var lugnt. De allra flesta hade läst på och tagit sig till andra platser. De fyra mobila Informatörerna fick frågor från resenärer men inga klagomål på att hållplatsen var avstängd. 

Siffrorna talar sitt tydliga språk

Punktligheten för avgångar från Marklandsgatan, Linnéplatsen och Sahlgrenska var 35,81% under evenemanget. Förra året var samma siffra 30,89%. Totalt påverkades 158 turer (5%) och 134 av dem (4,3%) var via Marklandsgatan, Linnéplatsen och Sahlgrenska. Även det var en minskning jämfört med förra året, då 195 turer (6,5%) påverkades, varav 162 (5,4%) gick via Marklandsgatan, Linnéplatsen och Sahlgrenska. Totalt fick Västtrafik in fem kundsynpunkter gällande 17 maj, varav två gällde att Botaniska trädgården var avstängd.

En översiktsbild av Marklandsgatan i Göteborg. Hållplatsen är indelad i fält i olika färger som visar hur trafikledare från Göteborgs Spårvägar organiserade hållplatsen under Göteborgsvarvet 2025

Göteborgs Spårvägars evenemangsansvarig summerar

Fredrik Lilja är enhetschef operativ ledning för trafikledningen hos Göteborgs Spårvägar. Han är nöjd med insatsen under vårens evenemang:

– Cortegen och 1 maj har vi stor vana av och vi genomför dem också utan större incidenter. Att vi för första gången hade en planerad omläggning i Brunnsparken berodde på ytterligare ett Demonstrationståg som tillkom och det visade sig mycket lyckat. Allt förutsätter givetvis att alla tåg går enligt plan, vilket kräver samverkan. Göteborgsvarvet hade inför året utökat med ytterligare två startgrupper, det var fint väder och många tog sig ut för att se varvet. Vi maxade vår kapacitet under flera timmar vilket ställer stora krav på alla i verksamheten. Jag vill verkligen passa på att tacka för samtligas insatser den här dagen! En folkfest som Göteborgsvarvet ställer stora krav på allt runt omkring, och där har kollektivtrafiken en central roll. Vi har veckorna efter varvet suttit i olika samverkansforum och summerat helheten. Göteborgs Spårvägar har en tät samverkan med både arrangör, polis, räddningstjänst, sjukvård, Västtrafik och Göteborg Stad, allt för att det skall vara så smidigt som möjligt att vara resenär när det är som mest utmanande.

En person syns i halvfigur. Han bär kostym och står inne i en spårvagn.

Fördjupa dig i Trafikledningens arbete

Här kan du läsa mer om trafikledningen på Göteborgs Spårvägar

Publicerad

Kontakt