140 år av spårvagn firades tillsammans med göteborgarna!

Den 24 september 1879 fick Göteborg sin allra första spårvagn, något vi ville passa på att fira tillsammans med göteborgare och tillresta. Så lördagen den 28 september slog vi upp ett tält med scen och ställde upp en utställningsspårvagn vid Drottningtorget för att möta folk och bjuda på aktiviteter, utställning och fika.

Samtidigt presenterade vi årets kulturpristagare – Marianne Mörck – som kom körandes i sin egen spårvagn och blev intervjuad i solskenet på utomhusscenen, ackompanjerad av Göteborg Wind Orchestra. Dagen till ära fick också de som ville åka en gratistur med Ringlinien till Liseberg – något som var väldigt uppskattat bland alla spårvagnsentusiaster.

Programmets innehåll under dagen:

  • En berättelse om Spårvägens dåtid, nutid och framtid som serverades i en spårvagn.
  • Olika yrkesgrupper – spårvagnsförare, depåpersonal och personal på Banteknik – var på plats för att berätta om hur det är att jobba hos Göteborgs Spårvägar.
  • Ringlinien berättade om spårvägshistoria och du kunde åka en gratis tur med Lisebergslinien.
  • Barnaktiviteter med roligt Memoryspel och fika
  • utdelning av priset till årets kulturpristagare på tältscenen och avtäckning av hennes namn på en spårvagn på plats.

Från häst till M33

1879 var det klapprande hovar som tog dig från Brunnsparken till Stigbergsliden och du kunde kliva av där du själv bestämde längs vägen. Tjugotre år senare, den 18 augusti 1902, byttes hovar mot elektricitet. Det skapade långa köer av nyfikna göteborgare som ville åka med den moderna spårvagnen mellan Järntorget och Slottsskogen. Nu, 140 år senare, är det snart dags att sätta en helt ny modern spårvagnsmodell – M33 – i trafik i Göteborg. För närvarande provkörs den i Tyskland och i slutet av året startar provkörningarna i Göteborg.

Läs mer om Göteborgs Spårvägars historia