Hoppa till huvudinnehåll
Räls

Kan man bli europamästare i att köra spårvagn?

Varje dag, året om, kör Göteborgs spårvagnsförare göteborgarna till jobbet, skolan, dagis och fritid. De följer livet i Göteborg dygnet runt, ser årstiderna skifta och har den bästa utsikten över solnedgången från Göta Älvbron. Men det är också många utmaningar med att köra spårvagn – hålla tidtabellen, köra mjukt och säkert och inte minst att samverka i öppen gatumiljö tillsammans med bilar, bussar, cyklar och gångtrafikanter. Dessa kunskaper och erfarenheter tar spårvagnsförarna Ola Sandberg och Regina Hansson med sig till Berlin, där de ska representera Göteborgs 650 spårvagnsförare i Spårvagns-EM nästa helg.

Sedan 2012 arrangeras Spårvagns-EM för förare i Europa. Årets tävling äger rum i Berlin den 21 – 24 april. Göteborgs Spårvägar deltar för första gången med ett lag som representerar norra Europas största spårvagnsnät.

Lagledaren Linus Adonis, instruktör och spårvagnsförare, tror att laget har bra möjligheter i tävlingen:
– I Göteborg har vi ett gammalt spårvagnsnät som slingrar sig igenom staden. Det ställer höga krav på oss förare som ska ha koll på många saker samtidigt. Ett besök i Brunnsparken vid rusningstid är ett bra exempel.

­- En annan fördel är att vi är vana vid att köra flera olika vagnstyper som beter sig väldigt olika. Det gör förhoppningsvis att vi snabbt lär oss hur vagnen vi ska tävla med fungerar, säger Ola Sandberg, som även har erfarenhet av att köra buss.

Grenarna i tävlingen avslöjas inte förrän tävlingarna startar. Laget har sett tillbaka på tidigare års tävlingar för att planera förberedelserna.

­ – Vi tror på precisionskörning, avståndsbedömning, hastighetsanpassning, manöverprov med mjuka start och stopp och kanske spårvagnsbowling, som de körde förra året, säger Regina Hansson. ­ – Ja, spårvagnsbowlingen har vi sett på film och det ser väldigt kul ut, så jag hoppas på det, säger Ola Sandberg.

Fakta

Spårvagns-EM samlar förare och andra medarbetare från spårvagnsstäder runt om i Europa och arrangerades första gången i Dresden 2012. I Berlin deltar 27 lag från 17 nationer. Syftet är att profilera spårvagnstrafiken tillsammans med en mötesplats för erfarenhetsutbyte och utveckling.

Publicerad